Πέμπτη, 25 Οκτωβρίου 2012

Ώρα για παιχνίδι με τα παιδιά μας…..

 

Σήμερα η ανάρτηση μου αφορά το παιχνίδι, το παιχνίδι με τα μικρά μας αγγελούδια. Έχω παρατηρήσει ότι ο γιος μου ενθουσιάζεται και είναι πολύ χαρούμενος όταν στο παιχνίδι του συμμετέχουμε και εμείς. Πιστεύω ότι όλα τα παιδιά είναι πιο ευτυχισμένα όταν βλέπουν τους γονείς τους να ασχολούνται και να παίζουν μαζί τους.

Το δωμάτιο του είναι ένας χώρος με αρκετά παιχνίδια, που άλλα του προσφέρουν απλά την χαρά του παιχνιδιού και άλλα του προσφέρουν και γνώση, εκτός από χαρά. Εμένα όταν παίζω μαζί του θέλω να μαθαίνει. Μου είναι δύσκολο να παίζω μαζί του όταν απλά παρκάρει τα αυτοκινητάκια του και το ποδοκίνητο οχηματάκι του, ενώ χαίρομαι και εγώ όταν παίζουμε παιχνίδια που εμπλουτίζουν τις γνώσεις του και εκπαιδεύουν το μυαλό του,πχ. να φτιάχνουμε παζλ (για την ηλικία του), να ζωγραφίζουμε κ.λπ. Έτσι λοιπόν κάποια μέρα προσπαθούσα να σκεφτώ τι άλλο παιχνίδι μπορούμε να παίξουμε και μου ήρθε η ιδέα να κατασκευάσουμε με αυτοκόλλητα ή ζωγραφιές, ένα παιχνίδι μνήμης που όλοι έχουμε παίξει κάποια στιγμή στην ζωή μας.
 
Βέβαια θα έπρεπε,αρχικά, να προμηθευτούμε τα υλικά που χρειαζόταν για να το κατασκευάσουμε, τα οποία είναι:
  1. Χαρτόνι ή έτοιμες λευκές κάρτες ή απλό χαρτί ή κόντρα πλακέ: Επειδή είναι παιχνίδι που το πιάνουν στα μικρά και κάποιες φορές «καταστροφικά» χεράκια τους, τα παιδιά, με αποτέλεσμα εύκολα να μπορούν να σκίσουν το χαρτί ή να τσαλακώσουν το χαρτόνι, αν θέλουμε το παιχνίδι να επιζήσει περισσότερο θα μπορούσαμε να επιλέξουμε κόντρα πλακέ. Εμείς επιλέξαμε να το φτιάξουμε με χαρτόνι, διότι με το κόντρα πλακέ ήθελε περισσότερη δουλειά και χρόνο. Βέβαια φτιάχνοντας το, μου ήρθε στο μυαλό ότι για μεγαλύτερη ευκολία θα μπορούσαμε άπλα να προμηθευτούμε έτοιμες λευκές καρτούλες που τις πωλούν σε συσκευασία των 50 (αν θυμάμαι καλά ), ώστε να γλιτώσουμε το στάδιο που σχεδιάζουμε και κόβουμε τετράγωνα ή ορθογώνια σχήματα.
  2. Αυτοκόλλητα με διαφορετικές εικόνες από διαφορετικά ζωάκια, οχήματα κ.λπ.(εις διπλούν). Εμείς επιλέξαμε: τρακτέρ, φορτηγό, σπιτάκι, δέντρο, φύλλο, λουλούδι, ήλιο, προβατάκι, κόκορα, κοτοπουλάκι, γουρουνάκι, άλογο, αγελάδα, καμηλοπάρδαλη.
  3. Χάρακα
  4. Ψαλίδι ή πριονάκι (ανάλογα αν έχουμε επιλέξει χαρτί, χαρτόνι ή κόντρα πλακέ)
  5. Μολύβι
  6. Γόμα

Για να κατασκευάσουμε το παιχνίδι, ουσιαστικά καλούμαστε να φτιάξουμε κάρτες μνήμης με κάθε εικόνα να υπάρχει δύο φορές. Τα βήματα που ακολουθούμε για την κατασκευή τους είναι τα εξής:
  1. Σχεδιάζουμε στο χαρτόνι ή το χαρτί ή το κόντρα πλακέ τετράγωνα ή ορθογώνια, ίδιου μεγέθους και σχήματος. Θα πρέπει το μέγεθος να το υπολογίσουμε, έτσι ώστε να χωρούν τα αυτοκόλλητα που έχουμε επιλέξει. Η’ προμηθευόμαστε έτοιμες καρτούλες και αγοράζουμε αυτοκόλλητα που χωρούν σε αυτές. Κόβουμε ή επιλέγουμε ζυγό αριθμό καρτών.
  2. Στην συνέχεια, δημιουργούμε ζευγάρια εικόνων, κολλώντας στις καρτούλες τα διπλά αυτοκόλλητα. Ένα αυτοκόλλητο σε κάθε κάρτα.
Και τελειώσαμε με την κατασκευή….!!!!

Βέβαια μη μου πείτε ότι δεν είναι δημιουργικό, να συμμετέχουν και τα παιδιά μας στην κατασκευή του παιχνιδιού; Ανάλογα με την ηλικία εξαρτάται και η συμμέτοχη τους στην κατασκευή, π.χ. εμένα ο μικρός μου είναι 34 μηνών και η συμμετοχή του στην κατασκευή ήταν, ότι με έβλεπε να σχεδιάζω και να κόβω και έπειτα με καθοδηγούσε λέγοντας μου με ποια σειρά να κολλήσω τα αυτοκόλλητα. Καταχάρηκε το στάδιο της κατασκευής, αλλά η αποθέωση ήταν η χαρά και ο ενθουσιασμός που είχε όταν παίξαμε και παίζουμε.

Εμείς βρήκαμε δυο τρόπους παιχνιδιού με αυτές τις καρτούλες: ένα παιχνίδι εκμάθησης και ένα παιχνίδι μνήμης. Τα δυο αυτά παιχνίδια απευθύνονται σε παιδάκια από 2,5 χρονών και πάνω.Είναι μια καλή λύση παιχνιδιού και εκτός σπιτιού, καθώς είναι εύκολο να μεταφέρουμε τις κάρτες, δεν πιάνουν χώρο και κρατούν απασχολημένα τα παιδάκια με την συμμετοχή κάποιου μεγάλου. Θα μπορούσαμε να παίξουμε και με περισσότερα παιδάκια, ταυτόχρονα,το παιχνίδι.
 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ


Το παιχνίδι αυτό απευθύνεται και στα μικρότερα παιδάκια, με σκοπό να μάθουν να αναγνωρίζουν ζωάκια ή πράγματα ή οχήματα και να βρίσκουν ίδιες εικόνες.

Τρόπος παιχνιδιού:

ΒΗΜΑ 1: Τοποθετούμε τις κάρτες ανακατεμένες με τα αυτοκόλλητα να φαίνονται και ζητάμε από το παιδί να μας δώσει μια κάρτα. (Στο παιχνίδι αυτό εγώ τοποθετώ και τις 28 κάρτες που φτιάξαμε.)


Μαμά: Δώσε μου μια κάρτα.

ΒΗΜΑ 2: Όταν μας την δώσει,το ρωτάμε να μας πει τι δείχνει η εικόνα, αν μας απαντήσει σωστά το επιβραβεύουμε, αν μας απαντήσει λανθασμένα του λέμε την σωστή απάντηση.


Μαμά: Τι μας δείχνει η εικόνα;

Παιδί: Δέντρο.  Μαμά: Μπράβο!!!
ή Παιδί: Λουλούδι. Μαμά: Λάθος, για προσπάθησε ξανά... είναι ένα δέντρο.
ή Παιδί: Δεν ξέρω. Μαμά: Πες μου τι νομίζεις ότι είναι, προσπάθησε, δεν πειράζει αν απαντήσεις λάθος.

Μαμά: Δώσε  μου την κάρτα με το άλλο δέντρο.

ΒΗΜΑ3: Έπειτα του ζητάμε να μας δώσει την κάρτα που έχει την ίδια εικόνα με αυτήν που μας είχε δώσει προηγουμένως.


Μαμά: Μπράβο!!
Μαμά: Λάθος αυτό είναι ένα γουρουνάκι. Για κοίταξε καλύτερα και βρες μου το άλλο δέντρο.

ΒΗΜΑ 4: Και συνεχίζουμε ζητώντας να μας δώσει μια νέα κάρτα.
 
Μαμά: Δώσε μου μια άλλη κάρτα.
 
Είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού το παιδί και ειδικά όταν κάνει λάθος. Μπορούμε αν είναι μικρότερο το παιδί, να του ζητήσουμε να μας βρει τις ίδιες εικόνες, χωρίς να του ζητάμε να μας λέει τι απεικονίζει η καθεμία. Επίσης, μπορούμε να βάλουμε μια εικόνα από κάθε ζευγάρι και να του ζητάμε μόνο να μας λέει τι απεικονίζει κάθε κάρτα που μας δίνει.
 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΝΗΜΗΣ

 
Το παιχνίδι αυτό βοήθα στην εξάσκηση της μνήμης,είναι το παιχνίδι που είχα σκεφτεί εξ’ αρχής να παίξουμε με τις κάρτες.
Τρόπος παιχνιδιού:
ΒΗΜΑ 1:Τοποθετούμε τις κάρτες ανακατεμένες με τα αυτοκόλλητα να φαίνονται. (Στο παιχνίδι αυτό εγώ τοποθετώ 12 κάρτες, δηλαδή 6 εικόνες εις διπλούν, από αυτές που φτιάξαμε, όσο μεγαλώνει και βλέπω ότι τα πάει καλά με το παιχνίδι θα προσθέτω, σταδιακά,ζευγάρια καρτών.)

ΒΗΜΑ 2: Μετά γυρίζουμε μια μια τις κάρτες από την ανάποδη πλευρά ώστε να μην φαίνονται τα αυτοκόλλητα. Στο στάδιο αυτό για να βοηθήσουμε το μικρό μας, γυρίζουμε ανάποδα τις κάρτες ανά ζεύγη.Όσο μεγαλώνει το παιδί, αυτή η βοήθεια μπορεί να σταματήσει και να γυρίζουμε ανάποδα τις κάρτες με την σειρά.

Η'
 
 
 
ΒΗΜΑ 3: Αφού έχουμε γυρίσει όλες τις κάρτες ανάποδα, ζητάμε από το παιδί να γυρίσει μια κάρτα.
 

Μαμά: Γύρισε μια κάρτα.

Μαμά: Βρες μου το ζευγάρι της.
 
ΒΗΜΑ 4: Έπειτα του ζητάμε να μας βρει το ζευγάρι της. Αν το βρει σωστά, το επιβραβεύουμε και τοποθετούμε τις δυο κάρτες στην θέση τους, αλλά με την εικόνα να φαίνεται. Αν δεν το βρει γυρνάμε πάλι τις κάρτες ανάποδα και με αστεία φωνή του λέμε ότι έκανε λάθος και του ζητάμε να ξαναπροσπαθήσει. Συνεχίζουμε το παιχνίδι μέχρι να βρούμε όλα τα ζευγάρια. Μόλις τα βρει όλα, το επιβραβεύουμε ξανά διότι τα κατάφερε.Και σε αυτό το παιχνίδι καλό είναι να ενθαρρύνουμε το παιδί ακόμη και όταν κάνει λάθη.
 

Μαμά: Μπράβο! Αφήνουμε τις κάρτες όπως είναι και γύρισε μου μια άλλη κάρτα.


Μαμά: Λάθος, γυρίζουμε τις κάρτες πάλι ανάποδα. Τώρα, γύρισε μια άλλη κάρτα.
Ελπίζω να σας άρεσε η ιδέα μας, εμείς καταχαρήκαμε παιχνίδι με αυτές τι κάρτες και συνεχίζουμε να παίρναμε ώρες παίζοντας με αυτές. Βέβαια δεν αποκλείω να σκεφτούμε και κανένα άλλο παιχνίδι με αυτές….. ποτέ δεν ξέρεις!
Προσπάθησα να δώσω πιθανούς διαλόγους στις λεζάντες κάποιων εικόνων. Βέβαια εγώ απλά την ιδέα δίνω, κάθε γονιός επιλέγει το τρόπο παιχνιδιού.
 
Καλό απόγευμα και εύχομαι στους γονείς δημιουργικές και ευχάριστες ώρες ενασχόλησης με τα παιδάκια σας.
 


Blog Widget by LinkWithin

5 σχόλια:

  1. Καλημέρα Ελενάκι!
    Με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνη σε σχέση με όσα γράφεις! Ευχαριστιέμαι πολύ περισσότερο τα δημιουργικά παιχνίδια με τη μικρή μου και χαίρομαι γιατί παράλληλα κάνουμε και κάτι ωφέλιμο για εκείνη!
    Κρατώ λοιπόν την πρότασή σου για μελλοντική χρήση, μιας που εμείς ακόμα είμαστε αρκετά μικρούλες, ειδικά για το παιχνίδι μνήμης!
    Φιλιά και καλό ΣΚ!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλως σε βρηκα. Πραγματι τα παιδια ενθουσιαζονται με τα πιο απλα πραγματα. Ειδικα αν οι γονεις παιξουν μαζι τους. Πολυ χρησιμο να κανουμε τα δικα μας παιχνιδια.Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ααααα μου αρεσε πολυ το παιχνιδι με τα ζευγαρια οταν ημουν μικρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή